WORKSHOP 23

Van fax naar hologram? De apotheker van de toekomst

Naam: Cindy Hoonhout

Vooropleiding: Farmacie aan de Universiteit Utrecht

Loopbaan: Na mijn studie afgerond te hebben in 2014 ben ik begonnen als tweede apotheker in de Molukken apotheek in Amsterdam. Hier heb ik mijn specialisatie opleiding tot openbaar apotheker gevolgd. Sinds maart 2018 werk ik voor TalentCare als beherend openbaar apotheker. Naast mijn werk als apotheker ben ik bestuurslid van 2 verenigingen.  Ik ben bestuurslid van de Vereniging van Jonge Apothekers (VJA) waar ik verantwoordelijk ben voor de portefeuille politieke en maatschappelijke zaken. En ik ben bestuurslid van werkgroepzorg2025.

Beroep: openbaar apotheker bij TalentCare

Dagelijkse werkzaamheden: Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn heel divers van medicatiebegeleiding, medicatiebeleid, bereiden, beheren en afleveren van geneesmiddelen, de farmaceutische bedrijfsvoering, het bieden van persoonsgebonden zorg, farmacotherapeutisch overleg met artsen tot aan het coachen van medewerkers, studenten en mede apothekers. Ook heb ik regelmatig overleg met zorgverzekeraars en ministerie van volksgezondheid (VWS) over de ontwikkeling van de zorg en daarbij ook de rol van de apotheker.

De workshop: De iPhone is pas 12 jaar oud, kun je je voorstellen waar we over 15 jaar staan? De komende jaren gaat er erg veel veranderen in de zorg, als apotheker speel je daar ook een belangrijke rol in. Welke rol heeft de apotheker nu in de zorgketen en is deze rol over 15 jaar veranderd? Denk en praat mee over de toekomst, het is dichterbij dan je denkt.

Coaching based medicine: van academie naar praktijk

Naam: Ralph de Backer

Beroep: Openbaar apotheker bij TalentCare

De workshop: Tijdens de studies farmacie en geneeskunde is er veel aandacht voor evidence based medicine. Wat blijft er van de academische achtergrond overeind staan na 5 of 10 jaar in de praktijk? Tijdens deze workshop neemt Ralph de Backer, openbaar apotheker bij TalentCare, je mee vanuit het bekende van de academie naar de realiteit van alledag. Maakt evidence based medicine je een betere zorgprofessional? Want tegelijkertijd heb je ook geleerd dat je patiënten niet in richtlijnen kunt persen. Daarbij heeft de individuele patiënt, maar ook een groep patiënten maling in statistische toetsen en significante p-waarden. Maar we blijven niet bij de academie en huidige praktijk: wat kun je nog meer doen? Want dat maakt je werk mogelijk een heel stuk leuker en dat merkt de patiënt ook.